Denne historie er kort og kontant, som vi jo bedst kan lide dem. Scenen er: Min gamle nabo Thorleif åbnede for et halvt år siden eget firma, og i den forbindelse skulle han selvfølgelig have en hjemmeside, så han kunne tiltrække kunder til sin ejendomsservice den vej. Thorleifs fætter Arnold havde netop fået et såkaldt IT kørekort, og derfor mente de to, at det med at lave en professionel hjemmeside sagtens kunne gøres hjemme fra kontoret i kælderen. Og det gjorde de så.
Ingen kunder fra hjemmesiden
Tiden gik og med den gik der værdifulde kunder tabt. Uanset hvad de to genier prøvede, kunne de ikke få hjemmesiden til at blive synlig i Google. Til sidst måtte de erkende, at de nok overså et eller andet, og så spurgte Thorleif mig, om jeg mon kendte nogen, der kunne hjælpe? Det mente jeg nok, at jeg gjorde, så jeg satte dem i forbindelse med en gut, der lever af udvikling af hjemmesider.
Selvgjort var ikke velgjort
Hjemmesiden var godtnok bygget i det populære og fremragende system WordPress, men som med så meget andet: Selv en Ferrari kan ikke vinde et racerløb uden rigtige bag rattet. Og det viste sig, at de havde begået en lang række fejl i forhold til både teknik, billedbehandling og helt grundlægge opsætning.
Eksperten – Kim Tetzlaff – kunne godt hjælpe dem, og det gjorde han også, men han måtte også fortælle dem, at reelt havde han kunnet udvikle i WordPress til dem for samme pris, som han nu måtte tage for at bringe hjemesiden på ret køl.
Sådan går det jo tit med hjemmesløjd.
Hvad så nu?
En ordentlig optimering, hastighedsoptimering og fejlretning gjorde underværker, og i dag får Thorleif faktisk størstedelen af nye kunder fra sin hjemmeside. Som han med en passende portion selvkritik siger det: “Jeg skulle have gjort, som jeg lærer mine kunder at gøre: Lad fagmanden tage sig af det!”.